בין שתי גבעות

עלון יד מרדכי מס' 204 | ג' בכסלו תשפ"ד | 16 בנובמבר 2023

עורכת ראשית: ליאור רייזל

עיצוב גרפי: דור מצאפי

צילומים: צפריר ניר
עלון 204

דבר העורכת - ליאור רייזל

41 ימים עברו מאז אותה שבת. הלחימה בעזה נמשכת, יש האומרים שתמשך עוד זמן רב.

בצפון המתיחות עולה שלב.

מסגרות החינוך מתארגנות במלון בגבעת אולגה- לגיל הרך, בגבעת אולגה בבית ספר “אור לטף” לתלמידי “חופים” מיד מרדכי.
תלמידי “שקמה” מיד מרדכי, כרמיה וזיקים מתוכננים ללמוד בבית הספר התיכון במעגן מיכאל.

במלון דן קיסריה- פעילויות לגיל השלישי.

בעלון הפעם: ראיון בהתכתבות עם זיו אלדן הררי; “חוטים”- הטור של קרולין כרמי בראשית; טור הדעה של משה סוקר והודעה לשחקני השחמט על משחק קרוב; גל דגני על פעילות השומר הצעיר; משה פילברג עם געגוע לחדר האוכל;  אילן מאירי על השבת ב 7/10; סמדר בקר בטור “יומן משא”; הדר רייזל בטור “מפונה”; בפינת “יצירה מקומית”  שירים שכתבו איל ענבר ונעמי ציון וצילום של משה פילברג; קישור לכתבה “פליטים בארצם: ילדי יד מרדכי מפונים מביתם” שהביאה ורד בר סמך מבלוג “הספרנים” של הספרייה הלאומית; ברכות.

קריאה מהנה.

כל שושנה / זלדה

 

כָּל שׁוֹשַׁנָּה הִיא אִי

שֶׁל הַשָּׁלוֹם הַמֻּבְטָח,

הַשָּׁלוֹם הַנִּצְחִי.

 

בְּכָל שׁוֹשַׁנָּה מִתְגּוֹרֶרֶת

צִפּוֹר סַפִּיריִת

שֶׁשְּׁמָהּ ‘וְכִתְּתוּ’

 

וְנִדְמֶה

כֹּה קָרוֹב

אוֹר הַשּׁוֹשַׁנָּה,

כֹּה קָרוֹב

נִיחוֹחָהּ,

כֹּה קָרוֹב,

שֶׁקֶט הֶעֱלִים,

כֹּה קָרוֹב

אוֹתוֹ אִי-

קַח סִירָה

וַחֲצֵה אֶת יַם הָאֵשׁ.

 

שאלה: ממתי את חברה בצוות צ”חי?

תשובה: אני חברה בצח”י באופן רשמי מאז דצמבר 2021. בתפקיד ראש מכלול חינוך (יותר נכון מייצגת התחום בצח”י, היות שיו”ר חינוך, גילית טל ונטע סגל אחריה, אמהות לילדים צעירים ואינן נמצאות בקיבוץ בעת לחימה). קצת לפני כן, במאי 2021, הצטרפתי לצוות מכלול אוכלוסיה (רווחה), יחד עם עפרה הלפרין, אלון דגן, נטע סגל, ענת בכר. כך התחלתי להתוודע לנושא ניהול החירום בקיבוץ. לשבת בישיבות, להשתתף בתרגיל, ולנסות להיות יד ימינה של עפרה (כי היא מנהלת ריכוזית ביותר… 😉)

שאלה:  מה תפקידך?

תשובה: בעצם יש לי שני תפקידים בצח”י. אני שייכת למכלול אוכלוסיה/רווחה, ומרכזת את מכלול החינוך כפי שאמרתי, משום היותי אמא לילדים גדולים שלא מתפנה מכאן בהישמע האזעקה הראשונה, ולכן שימשתי אשת הקשר של מערך החינוך בחירום בצח”י.

שאלה:  האם תפקידך השתנה במלחמה הנוכחית?

תשובה: במלחמה הנוכחית – למרות תכניות החירום המוכנות, לפינוי של הנוער – 24 שעות אחרי תחילת המלחמה למקום פינוי מרוכז, דבר מכל זה לא קרה.

למעשה עד עתה הנוער שוהה עם המשפחות. המשפחות התפנו בחיפזון החל ביום שבת בערב והמשך במהלך יום ראשון. לא העלינו בדעתנו לנתק את הנוער מההורים, בסיטואציה שנוצרה. אייל רכז החינוך הבלתי פורמלי גויס מיד עם תחילת הלחימה, ולכן הקשר עמו היה חלקי ומקוטע.

דבר נוסף שהשתנה במלחמה הנוכחית הוא מעורבותי בתחום הרווחה, והפעלת צוות הטלפניות. יום שבת 7.10.23 שעה 7:32 – קיבלתי טלפון מעפרה שביקשה שאקח על עצמי את הפעלת הטלפניות באופן מיידי, משום שהיא מתחילה לארגן את רשימות הפינוי.היה קושי טכני גדול משום שהרשת הסלולרית נפלה. גם החשמל נפל, אבל בזכות הגנרטור אצלי בבית ה-wifi עבד וכך תקשרתי בוואטצאפ עם הטלפניות. ב-8:34 כתבתי בקבוצת הטלפניות “שימו לב שאי אפשר להתקשר בסלולרי. רק שיחת וואטצאפ.”

לפני כחודש – נפגשנו, עפרה ואני, ותכננו מפגש לכל הטלפניות הוותיקות יחד עם טלפניות חדשות שהתנדבו להצטרף לצוות אחרי פרסום במקומי. הכנו תכנית וקבענו תאריך ל-25.10.. בבוקר ה-7.10.23 נזכרתי בכל המתנדבות החדשות, ומכיוון שחסרו לי טלפניות, גייסתי אותן לעבודה מיידית. הכנסתי אותן לקבוצת הוואטצאפ, שלחתי אליהן רשימת אנשים ליצירת קשר, הנחיתי אותן מה לשאול ואיך. עצם העשייה הזו הרגיעה גם אותי וגם אותן. חלקנו אינפורמציה, שלחנו שכנים לדפוק בדלת ולהעיר תשומת לב לחיבור של טלפון קווי, מצאנו פתרונות לבעיות שצצו, ובאופן כללי עבדנו בשיתוף פעולה יוצא מן הכלל. מי שנתקעה ולא יכלה לשמיך את הרשימה שלה, אחרת המשיכה. אין לי מילים לתאר את גודל ההתגייסות והעזרה בשעות הראשונות של השיתוק והפחד שהיו מנת חלקנו.

מאז, ממשיכות הטלפניות ביצירת קשר עם אנשי הרשימות שלהן. פיתחו כבר יחסים קרובים, איתרו מצוקות ודיווחו, העבירו בקשות לעזרה. זה חשוב לדעתי מאד מאד. קיימנו כבר שני מפגשי זום לאוורר את עצמנו. לעתים השיחה לא פשוטה, אדם במצוקה פורק מתח בשיחת הטלפון, אבל הטלפנית נותרת לעתים פגועה.

שאלה: תתארי את הקבוץ – מראה ותחושה-  ממבטך ביום שבת ה 7.10 ואחרי שהתרוקן?

תשובה: . המלחמה הזו היא שבר גדול מאד באמון הבסיסי שלנו בכך שהמדינה והצבא ישמרו עלינו ויהיו לנו מגן. בסבבי לחימה קודמים, אנו יודעים, המשפחות הצעירות מתפנות ואילו המבוגרים והרווקים נשארים. מתחזקים את המשימות השוטפות למשך שבוע שבועיים, עד להפסקת האש ולחזרה לשגרה. הפעם זה לא כך. כל רעש בחוץ אני תוהה, שלנו ? שלהם ? הצרורות ששומעים – זו מתקפה נוספת של חמאס ? או מה ? כל זה לא מאפשר מנוחה. בשבת לפנות ערב הגעתי הביתה אחרי שעות ארוכות בחמ”ל. העברנו הודעה מפה לאוזן (אין גם wifi בשלב הזה) אפשר לצאת במהירות דרך כביש 4 צפונה. לא להתעכב בצומת.

אנשים חיכו ארוזים רק להודעה, וממהרים לצאת. הקיבוץ מתרוקן  מיושביו. עברתי בעצמי אצל כמה שכנים והפצרתי בהם לצאת. לא להתעכב. לי ברור שאנו לא יוצאים. נתן וישי שומרים בעמדה למעלה בשחזור. נדב מהבוקר בחוץ, מתיישבת על הספה לכמה דקות שיחה עם בן הזוג. מנוע של ריינג’ר מתקרב ונעצר ליד הבית. באו לקרוא לי עקב אירוע מציאתן של שתי בנות צעירות, ניצולות ממסיבת הטבע, שהסתתרו בשיחים במפגש משך 11 שעות. מפוחדות, מנותקות מהעולם בלי סוללה בטלפון, המומות ובוכיות. עפרה ואני לקחנו אותן אל ביתה של עפרה, שם, מהטלפון הקווי של עפרה התקשרנו לאבא של אחת מהן, למסור שהן בסדר. התקשרנו גם למשטרה ומסרנו פרטיהן, ואז מצאנו להן טרמפ צפונה עם משפחה שעמדה לצאת מהקיבוץ. האבא בא לאסוף אותן בצומת אשקלון. לסיפור שלהן סוף טוב, הן חזרו הביתה בשלום אבל סיפרו על ידיד שלהן שנפצע מירי ולא ידוע להן לאן נעלם הידיד הפצוע והרכב שהושבת.

בלילה אני חוזרת הביתה, מעדיפה ללכת בין החצרות ולא על הכביש. מאזינה לכל רחש. הבתים חשוכים ורק תאורת הרחוב מנצנצת. בשמיים ללא הפסקה מסוקי קרב, מטוסים, מזל”ט, רעש בלתי פוסק. משה ואני מעדיפים לא להדליק אורות בבית, בתוך החשיכה הזו הבית המואר שלנו ינצנץ למרחוק ויזמין אליו מחבלים אם ישנם. הצבא עדיין לא הגיע לכאן, ורק כיתת הכוננות ומתנדבים נוספים שומרים על הישוב. עומרי, המפקד על כיתת הכוננות, נראה כמו הצרות שפקדו אותנו באותו הבוקר, עייף טרוט עיניים, וגם מודאג מאד.  מאוחר מאד בלילה מגיעים חיילים צעירים מאד מנצח יהודה, עיניהם חלולות. מעייפות ומהמראות שראו בסריקות בקיבוץ בארי. הם מחולקים לעמדות ומחליפים חלק מאנשי כיתת כוננות.

שאלה: איך את מרגישה כשכולכם בקבוץ: את בחמ”ל, משלה במשק ילדים והבנים בכיתת כוננות ומילואים?

תשובה: אם יש משהו חיובי בתוך כל המהומה הזו, הרי זו ההרגשה שכולנו כאן יחד. אפילו צור חזר מדרום אמריקה, הפסיק את הטיול הגדול, והגיע להתגייס כאן לכיתת כוננות. בימים הראשונים אף אחד מאתנו לא חשב על שום דבר שקשור לשגרה. פתאום ביום השלישי קלטתי שלא אכלנו ארוחה מסודרת אחת בארבעה ימים. חזרתי הביתה, חתכתי סלט, טיגנתי חביתות, קליתי צנימים, וקראתי לכולם להגיע לארוחת מסודרת. גיליתי שזה מהלך שמרגיע אותי. לעשות דברים של שגרה. מכינה קפה ועוד קפה. הבחורים יוצאים לשמירה, חוזרים. קשה מאד לישון, הרעש גדול, אזעקות, טנקים, תותחים, מטוסים. נדב בחור חייכן ומצחיק בשגרה, פשוט לא מחייך ושום בדיחה לא נשמעת. אני חושבת שהוא חווה פחד גדול מאד בשבת בבוקר, וגם שמר שעות ארוכות אחר כך בעמדה לבדו עם רעש בלתי פוסק של ירי מכל עבר. עומרי עשה דבר חשוב וביקש מחברי כיתת כוננות לכתוב את מאורעות היום.

לקחתי את המשימה הזו גם לעצמי, לדובב ולהקליד את אלו שלא אלופים בלכתוב. ראיינתי את חן (לא כתבתי כי לא רצה), ראיינתי את מיכה, ראיינתי את מושון ואת יהל.

שאלה:  מה מחזק אותך בימים אלה?

תשובה: בימים שחלפו מאז שבת שהתהפך עולמנו, עסקתי ללא הרף בעשייה של צח”י. הרבה מאד שעות של עיסוק בפינוי אנשים, חדרים כאן וחדרים שם, בקשות למועצה – מידע לציבור. על הקו עם כאלו שאינם יודעים את דרך המילוט החוצה או שלא בטוחים בעצמם פתאום, על הקו עם ההיא שמגיעה למלון, לא מוצאת את עצמה וכמעט מתייאשת. תיאום כניסה לוטרינר של הרפת שייכנס לתפור את הפרות שנפצעו, הציר נסגר, הציר נפתח – עיסוק בלתי פוסק, עוזר לי שלא לחשוב, לא מקשיבה לחדשות כמעט, ורק בלילה לפני השינה פותחת להתעדכן ובוכה.

בחלוף חודש, יש לי רושם שעליי לחזור לחיי הקודמים, להתחיל – בצעדים קטנים – לחבר את הראש והנפש אל העבודה, לאנשים שהיו חלק מהיומיום שלי. התחלתי הבוקר בניקיון יסודי בפינת העבודה שלי בבית. הבית כולו מאובק כל כך, כל בום מוריד עלינו אבק וטיח. מצמצמת את הנוכחות שלי בחמ”ל. עדיין עונה לשיחות בכל מיני שעות מוזרות, וגם בשבת. מקשיבה לרחשי הלב של חברים שמתגעגעים הביתה ורוצים לחזור. קשה מאד להיות רחוק. גם אם כאן לא כיף עכשיו – זה הבית.

שאלה: האם ואיך את רואה את הקבוץ ביום שאחרי המלחמה?

תשובה: אחרי המלחמה ? אני לא יודעת. ברור לי שיהיו כאלה שיעזבו. אני לא בטוחה אם היו לי ילדים צעירים היום מה הייתי מחליטה בעצמי. קשה מאד לתווך להם מציאות שאנו בקושי מצליחים להבין. הגיהנום שנפתח עלינו לפני חודש לא במהרה יישכח. נצטרך לעזור כמיטב יכולתנו לשכנים שלנו, אנשי נתיב העשרה שנפגעו קשות. מוישה עשה כבר כמה קבוצות לילדים הצעירים שלהם מחופים. כנראה שיעשה עוד כמה וכמה וכמה קבוצות.

מה שכן, אני יכולה לומר שיש אנשים שהתגלו לי במלוא הדרם. חסונים מאד בתפקוד שלהם, נוכחות טובה ומרגיעה והרבה מאד עשייה שקטה. לא אשכח להם זאת.

 

יש ימים שהם ארוכים מאד. לי יש לילות כאלה. 5 שבועות כבר על הים באולגה.
היה לי חלום לחזור לגור על הים, כמו אז באשדוד. אם כי חלום קצת שונה מזה.
גם האירועים המבעיתים וגם היפים, כאן, נראים כמו חלום. חלום בלהות או התגשמות חלום.
ישנה עם חלון פתוח, רעש הגלים ממסך את המחשבות הרועשות שבי, מתעוררת בלילה, כמעט כל לילה, להביט בים מהמרפסת. מקדישה זמן לנשימות, לתפילה, למדיטציה להשבת החטופים אלינו, בריאים ושלמים, במהרה!
יש ימים שהם ארוכים מאד וטבולים בנתינה מהאנגר ענק-הקורא לקחת מה שרוצים והכל מתרומות, זו פסגת החלום בעיניי, שכל העולם יהיה כך- אני אתן מה שיש לי ואקח מה שאני צריכה. אולי גם מזה יישארו הרגלים טובים בהמשך… כמו שהשארנו מהקורונה.
יש ימים שהם ארוכים מאד, ובכל זאת עוברים מהר, מרוב שכך שמתי לב שדחסתי שבועיים בשבוע אחד, כל האירועים מתערבבים בין כאן ואז, לפני 5 שבועות. והנה מציינים 30 יום לאירועי ה 7 באוקטובר, יוצאת מעיסוי בקומת הבריכה במלון ריזורט בחדרה, ומתפרצת בבכי, הפעם מכעס על המחיר הגבוה והבלתי נתפס, ששילמנו על ההכלה של טפטופי טילים, של הפסקות אש מהירות וחזרה לשגרה שהוכרזו כהרגל. על הירצחה של נערה בת 13, שחגגנו איתה ולה בת מצווה, בניר עוז, על תלמיד אחד מתוך השלושה, שהיה כולו רוך ואהבה, שניהם מופיעים בלילות הארוכים ארוכים, אף יותר מהימים.

 

 

בציפייה ותקווה להחזרת כל הנחטפים בריאים וביניהם מכרינו, עובדי קיבוצנו וידידי ביתנו ותנחומים למאות המשפחות שבניהם נרצחו באכזריות נוראית

  • פליטים – נראה כאילו שהכל מתפרק. רחוקים מהבית, חסרים פריטים אישיים שנשארו בדירה, מקרר מחובר לחשמל, מרזבים סתומים לפני הגשמים. אמנם מערכת החינוך פועלת, אך זה לא זה. מוצאת פעילות רבה כדי להעביר את הזמן, אבל לכמה זמן? יש חברים שהתפנו לבני משפחה ולא רואים אותם כבר הרבה זמן. עד מתי? אני גאה בהתארגנות של הקהילה. רבות ורבים מאיתנו לקחו יוזמה ומארגנים את הפעילות הענפה, החוגים והסדנאות, טיולים והליכות, מסיבות ומפגשי פוקר, ועוד מגוון רחב של עשייה. אחרים מתרכזים בהשגת מוצרים מוזלים. אני מברך כל אחד מהקהילה שתורם למען מילוי הזמן של פליטי יד-מרדכי. כן ירבו. למרות כל הטוּב הזה, אני רוצה הבייתה!
  • התייחסות – בטור הקודם, הדגשתי את אכזבתי העמוקה מקציני צה”ל מהמחדל הנורא בשבת הארורה ההיא. אחד מנכדיי, בעל תודעה פוליטית וחושים ערכיים חדים, העיר לי שלדעתו, הקצנתי בביקורתי והכללת כל קציני צה”ל כמאכזבים וכשוברי אמונתי בצה”ל. לדעתו, בהחלט היה מחדל חמור, אך לא של כלל מפקדי צה”ל ומילותיי לא מייצגות את האמת. לאחר קריאה חוזרת של הטור ושיקול נוסף של הרגשתי, אני מקבל את הערתו של נכדי ומגדיר את אכזבתי ושברון אמונתי רק בקומץ מובילי כוחות הבטחון שלנו.
  • מלחמת השבת האכזרית – פרשנים רבים מנתחים את מהלכי המלחמה בהיבטים שונים ומעמדות שונות. דעותיהם מתחלקות בין תמיכה בכיבוש מחדש של הרצועה עד התנגדות לכניסה קרקעית לעזה, דרך אין סוף הצעות ביניים. איני בקיא בטקטיקה צבאית ואיני מבין את כוונותיה של ממשלת ישראל בכניסה זהירה לרצועה, עם כוחות מצומצמים. איני מבין את ריכוז אוכלוסיית הרצועה בדרומה. ברור שריכוז של כשני מיליון אנשים בשטח כה מצומצם גורם ללחץ אדיר על מצריים ומדינות ערב נוספות לקלוט לשטחם תושבי עזה. התנגדותן של מדינות ערב לקבל עזתים לשטחם, נובעת מהניסיון המר של ממלכת ירדן ולבנון באירוח פלשתינאים מאז מלחמת העצמאות שלנו. השמדת ישראל היא רק הצעד הראשון של תוכניות החמאס. כוונתם להמשיך ולהשליט את הקיצוניות המוסלמית בכל העולם. התרבות שלהם דומה לזו ששלטה במלחמות דתיות בימי הביניים, בהבדל שאז נלחמו עם חרבות והיום יש להם טילים, טכנולוגיה מתקדמת, רחפניים. האכזריות וחוסר האנושיות שאפיינו את הימים ההם, קיימים היום בתרבות של חמאס, חיזבאללה ונגררות נוספות של התרבות השיעית האירנית. הפגנות אנטישמיות בכיסוי אנטי ישראליות מתפשטות בכל העולם. יהודים וישראלים מסתירים כל סימן של יהדותם בכל פינה. העולם המערבי טרם קלט את משמעות האכזריות של השבת בעוטף. טרם קלט שהוא עלול לספוג אותה אכזריות באחת השכונות של פריס, בריסל או ברלין.
  • התארגנות יד-מרדכיאני מברך ומחזק ידיהם של מנהלי קיבוצנו, בעשייתם למען דאגה לאחדות הקהילה, לשלמות השטח הבנוי של הקיבוץ ולניהול נכון לשעה זו של הנכסים והענפים שלנו. זו משימה לא קלה, הדורשת הרבה תבונה, זהירות אך גם תעוזה, רגישות, אילתור אך גם יוזמה ובעיקר סבלנות והידברות עם חברי הקהילה. אני מאמין ביכולתם וברצון האמיתי של הממונים על ענייני הקהילה בשלושת הריכוזים, למען לקיים פעילות בתחומי הפנאי, החינוך, הרווחה, כדי לשמור על אחדותנו. אני סומך על אנשי צח”י שלנו שיידעו להיות ערניים לשמירה ולתחזוקה של השטח הבנוי מפני אנשים לא רצויים או בלתי אחראיים. בטוחני שגם אנשי הכלכלה והכספים שלנו יידעו ויצליחו לנווט את הענפים, להשתלב היטב במו”מ עם מס רכוש, להפיק את המיטב והמירב ממינהלת תקומה ולהרחיב את הנכסים שלנו. אני מצפה מחברינו לתת כתף במטרה לשמור על רוח חיובית ושיתופית בתוך הקהילה.
  • אישי – אני אמנם פליט, ברם אני תחת גג, לבוש כראוי, שַבֶע מאוכל בשפע, מוקף אנשי יד-מרדכי, מוגן מסכנות קיומיות (אלה עם חיזבאללה יתקיף את המדינה…). לאחר 4 שבועות של חיים כפליט במקומות שונים, הגעתי למלון בקיסריה. בזמן זה ביליתי שלושה שבועות בביתו של אחד מבניי ושַם כלתי ובנִי פינקו אותי למופת. הרגשתי רצון לפגוש את חברי הקיבוץ וגם לנסות לתרום ע”י פעילות שחמטאית. אבל נשמתי ריקה. למרות שאני מעסיק עצמי כל שעות היממה, כותב וקורא, מסדר דברים ושומר קשר עם חברים וקרובים, יוזם משחקי שח במלון ושומר על קשר עם שחמטאינו. במלחמה הנוכחית אני מרגיש חסר אונים כי איני תורם את חלקי בתחום הצבאי ואף לא בתחום הקהילתי בקיבוץ, כפי שהייתי רגיל במלחמות הקודמות. קשה לי העובדה שאני לא מועיל ולא מביא תועלת לעיצוב עתידנו החברתי/כלכלי.      

 

האגוד הישראלי לשחמט החליט לחדש משחקי ליגת הנוער בשבת 25 בנובמבר. המשחק הראשון שלנו הוא בין שתי קבוצותינו ואמור להתקיים ביד-מרדכי. כיון שאין אפשרות לשחק ביד-מרדכי, אנו נפנה למועדון באשדוד, לקיים את משחקינו אצלם. חלק משחקנינו בין המפונים, מאילת עד נחשולים. נכון לרגע כתיבת הודעה זו, כל תשעת שחקני קבוצה שער-נגב/חופים א’ לא נמצאים באזור הדרום.

 

יומיים אחרי ה7.10 הגענו צוות חלוץ מהתנועה לקיבוצי חוף אשקלון ואשכול, לפגוש את הקהילות שלנו שפונו מבתיהן בעוטף עזה אחרי התופת הנוראה שעברו. במלונות פגשנו חניכים וחניכות שלנו, הורים, בעלי תפקידים שותפים שלנו, וחברים. פגשנו אנשים חזקים ואמיצים שמיום ליום למרות השבר הגדול והאובדן שהם עוברים, מרימים את הראש וחושבים על החיים ואיך ממשיכים מכאן. במהירות שיא הוקמו מוקדי פעילות- באילת, בים המלח, במעלה החמישה, בתל אביב, בחדרה בנחשולים ובמשמר העמק.
לכל מקום שהגענו אליו ניסינו לייצר יחד עם הקהילה את המסגרת המתאימה ביותר לצרכי הקיבוץ ולמצב. הקמנו מסגרות חינוכיות לגיל הרך, לגילאי היסודי ולחטיבת הביניים והתיכון. הקמנו צוותי הדרכה שהוכשרו למשימה- קומונרים ובוגרי התנועה, אשר נמצאים יום יום עם החניכים והחניכות כבר שבועיים וחצי.
השליחות שלנו ברורה יותר מתמיד כלפי הקהילות שלנו: היינו איתכם לפני המלחמה, נהיה איתכם אחרי המלחמה, ועכשיו אנחנו איתכם גם אם זה לא בבית, ונעבור את זה ביחד.
לקיבוץ יד מרדכי בחדרה הגענו יומיים אחרי שהגיעו ובשיתוף פעולה עם נעמי וגילית שלקחו על עצמן את האחריות לחינוך הילדים, הקמנו מערכת לגילאי א-ו, שכוללת בעיקר פעילויות חברתיות מגבשות, שנותנות מענה קבוצתי ורגשי לילדים ולילדות. בגלל מצוקת המקום במלון השתמשנו בכל המרחבים וביצירתיות רבה ניסינו להתאים מיום ליום את הלוז לילדים ולמה שהם צריכים.
מעבר למפגש המשמעותי עם הקהילה והחניכים, אנחנו שמחים על ההזדמנות להעניק מסגרת כמה שיותר שגרתית ולהוות דמויות שכל מטרתן היא לטובת הילדים והנוער של הקהילה.
מקווים לימים שקטים ובטוחים בקרוב
חזק ואמץ!
נוני ואביב וצוות השומר הצעיר ביד מרדכי

 

משה פילברג - געגוע
קרא עוד
מתגעגע לחדר אוכל... כן למקום הזה בקיבוץ... שביום יום בצהרים... נכנסים כל מיני חברים, שכירים, אורחים אנשים. ומברכים ב"מה קורה/ מה שלומך?" וכולם תמיד עונים בחיוך. למקום הזה עם ריחות האוכל המבושל והמרק, כן חם לא חם... וקובי האלוף שתמיד שם, ורותם שתמיד מחייכת על הקופה. והתור הזה...של אנשים רחוצים ונקיים ולבושים יפה כמו קיבוצניקים, ביום שישי בערב, ארוחת שישי כולם ביחד . קיבוצי כזה... ושוב. המרק חם או קר.... מתגעגע לריחות לאנשים לטעמים. לצחוקים הציניים עם מ. הקל בכניסה. והילדים שמגיעים בצהריים ועושים רעש ...כן רעש של ילדים ,נעים כזה. וג'נגו שפתאום מסתובב שם... חדר אוכל... מתי נפגש על איזה שניצל בחלה של שישי?

 

צ’רצ’יל אמר בזמנו : “צריך חצי שנה של מלחמה כדי לנקות את הצבא מכל הבטלנים והטיפשים”.
הנחה בסיסית ראשונה: המזרח התיכון הוא אזור שמי שחי בו חייב לחיות תמיד עם חרב חדה ומוכנה. מי שלא מבין זאת מתכחש לאמת. כל הארגונים שקראו בעבר לשלום פשוט לא הבינו את משמעות הארגונים המוסלמים הקיצוניים.
אני ממליץ לציבור להקשיב לדבריו של המזרחן ד”ר מרדכי קידר. לפני כחצי שנה העלה את הסיפור המעניין הבא: “בעברי הייתי איש שמאל. הצטרפתי לקבוצת ישראלים שיצאו לעזה לפגוש את יאסר  ערפאת. ישבנו בעיגול כאשר מצידו האחד של ערפאת ישב היועץ שלו ואני מצידו השני. לאחר שסיימו הדוברים הישראלים לדבר ודבריהם תורגמו לערבית, שאל ערפאת את היועץ שלו מה לדעתו צריכה להיות התשובה שלו, ענה לו היועץ- “אמור להם את החארטה הרגילה שלנו על שלום -חודייבייהה. הייתי שם הישראלי היחידי שהבין ערבית. היות ובעברי הייתי גם מזרחן וגם איש מודיעין הבנתי מייד שמדובר בתרגיל הטעייה. בשנת 628 לספירה יצא הנביא מוחמד ממדינה בראש צבא של 1400 לוחמים לכבוש את העיר מדינה. צבאו של מוחמד ניגף. אז הוא כרת ברית שלום עם מנהיגי    מדינה. הסכם השלום נחתם בכפר בשם חודייבייה. כעבור שנתיים בשנת 630 לספירה יצא שוב מוחמד לכבוש את מדינה. הפעם בראש צבא מאומן של 10.000 לוחמים. ההתקפה שנוהלה בהפתעה  הביאה לכיבוש מהיר של מדינה. מאז הפך הסכם השלום הזה לדוגמה להסכם של תחמנות והונאה”.  ( Treaty of Hudaybiyyah ).
ממשיך ד”ר קידר: “מאותו רגע הבנתי את הראש של ערפאת וחבריו והפכתי להיות איש ימין. הבנתי שהם לעולם לא ירצו לחיות אתנו בשלום.”
לשאלה מה מציע ד”ר קידר להנהגה הישראלית וכיצד לנהוג בפלשתינאים אומר קידר שצריך להציע להם שלטון של אמירויות. השלטון המקומי בכל הערים שלהם מבוסס על שבטיות, חמולות וכדומה.  כל עיר תהייה אמירות עצמאית.
כיום כבר חודש מאז אותה שבת ה- 7 באוקטובר כאשר כ-3000 מסוממים שטפו אותנו בהתקפה רצחנית ואכזרית בסגנון מלחמות מהתקופת החשוכות ביותר, כולנו עדיין בהלם. אותי ממש הדהימו   התמונות בהן נראים הפורעים הולכים לאט וברוגע בתוך חצרות הקיבוצים שכבשו בידעם (כנראה)  שייקח לצבא שעות רבות להגיע. כמובן עולות המחשבות איך למדו במשך שנים את נקודות החולשה שלנו כמו למשל לדעת שרוב הנשק של הקיבוצים נמצא בנשקיות הנעולות כאשר המפתח רק אצל הרבש”צ. הרוג את הרבש”צ והקיבוץ מנוטרל. או איך למשל להתגבר על טנק מרכבה- הטל “פצצת טרמובר” על המנוע שלו והוא מנוטרל. שלא להזכיר את הקלות הבלתי נסבלת כאשר הטילו פצצות  קטנות או רימונים מרחפנים על מגדלי המקלעים של מערכות התצפית וניטרלו את כל מערכת ההתראה והירי המונע. צרמה לי מאד התנהגות הצבא. במקום להוריד את הבתי הרבי קומות בבית –  חנון שהפכו לעמדות נ.ט. הצבא השקיע מחשבה ואמצעים בהתגוננות. מי ששם לב למשל לכך ראה   שהצבא הציב לפני מספר חדשים יריעות פלסטיק ירוקות סמוך לשער בית האריזה כדי להסתיר את   העוברים מעיני החמאס. לפני כ- 3 חדשים הורידו את היריעות והציבו במקומן קירות בטון. זו רק דוגמה לתפיסת ההתגוננות השגויה.
אני רוצה לצטט את תת- אלוף (במיל) פאצי (אמציה חן) מהרצאה שנתן: אחת הבעיות המרכזיות של צה”ל שהתגלתה בכל חומרתה זה חוסר פיקוד ושליטה. “בשעה 02:00 של ה- 7 לאוקטובר נערכה התייעצות בין הרמטכ”ל, אלוף פיקוד דרום וראש השב”כ בעקבות התרעה על אפשרות תקיפה.       
במקום להכריז מייד על כוננות עליונה או לפחות כוננות עם שחר הם החליטו לדון בפגישה ביום ראשון. אם היו מחליטים למשל על כוננות ומעבירים 2 זוגות מסק”רים לאחד מהבסיסים הקרובים כמו חצרים או פלמחים, ניתן היה לבלום את הפריצה והפוגרום”. 
אני נמצא רוב הזמן בקיבוץ משמר הנגב. הקיבוץ הזה עקב מיקומו הגיאוגראפי הפך לאכסניה ליחידות צבאיות רבות. גם כיום לפחות 4 יחידות שונות שוהות בו. חלק מהחיילים ישנים בבתי ילדים. יניב  (הבן של אתי זוגתי)  החשמלאי של הקיבוץ חיבר מבנה לול ישן לחשמל. הריצפה נשטפה. הרבש”צ  ארגן מהמועצה 150 מזרונים חדשים והלול מוכן לאכסון 150 חיילים נוספים. גם באולם הספורט מתגוררית יחידה צבאית. חברי  הקיבוץ התנדבו לעשות כביסות לחיילי שריון בבסיס שדה תימן. כיתת הכוננות הקטנה כאן קיבלה תגבורת נשק ארוך ממג”ב. הרובים האלה תוצרת מפעל “אמתן” בכרמיאל כבר היו מוכנים למשלוח לפיליפינים. ניתן לראות בתמונות המצורפות את החותמת של משטרת פיליפינים. (PNP)   
חברי כיתת הכוננות כאן עובדים עם הנשק עליהם. חלק מהזמן אני מתנדב לשמור בשער הקיבוץ.
לאחרונה התקבלו כאן פניות מצוקה מחברי מושב אוהד שבחבל צוחר על כך שעשרות פועלים עזבו  אותם והם פשוט נתקעו עם יבולים שאין ביכולם לבד לקטוף והם מבקשים עזרה מכל מי שיכול. בשבת שעברה 4 לנובמבר יצאנו שנינו לשם לעזור בקטיף עגבניות.
משהו על תפיסת הביטחון. כזכור הראשון שהגה את תפיסת הביטחון הישראלית היה בן גוריון שגרס כבר מראשית שנות ה- 50 שהיות ואין לנו עומק איסטרטגי עלינו להעביר את המלחמות העתידיות לשטח האוייב. כך היה במבצע קדש, כך היה בששת הימים, בהתשה  וגם ביום כיפור. הפעם לראשונהמאז 48 נערכו קרבות בתוך גבולות ישראל. כיום יש דיבורים על יצירת מרחב סטרילי גם בתוך הרצועה לאורך הגדר וגם בצפון בין הגדר לליטאני. הגיע הזמן לשינוי התפיסה ולאימוץ תפיסה חדשה. מבחינה פוליטית הממשלה הייתה צריכה לדעתי להודיע לאמרקאים שמייד עם סיום הקרבות   והדברת החמאס, להכריז על הרצועה כשטח סטרילי שיפוקח ביטחונית ע”י צה”ל וינוהל ע”י גופים   בינלאומיים  באופן זמני עד שיוגדרו מנהיגים חלופיים.

 

המשך יומן משא…
שבועיים ויומיים נוספים חלפו, בסך הכל 
38 ימים בספירה החדשה.
המחשבות שלי נודדות בין החטופים המוכרים (ואלו שלא), הנרצחים המוכרים (ואלו שלא), החיילים הנלחמים על הבית לבין אי הוודאות לגבי העתיד ותחושות אי נוחות בהקשר לשקיפות והאם להאמין  לנאמר, למה שיאמר ( ובעיקר למה שלא נאמר ) על ידי ״ההנהגה״ בכל הרמות.
בית הספר עדיין לא התחיל… האם יתחיל במעגן מכאל? האם תיפתח מלחמה בצפון והמקום הבטוח יהיה בחזרה בבית? האם אחרי שהמדינה הוציאה כספים על הקמת בית ספר בצפון הם יהיו הוגנים מספיק כדי לומר לנו שזה לא בטוח להשאר או שכל אחד יצטרך לקבל החלטה על פי מצפון ליבו וחששותיו?
מחשבות נוספות הן להתמקד, לנסות להחזיר את הלב והנשמה למקום המוכר שרואה את הטוב , את הנדיבות והאחדות האמת הזו הפשוטה, המרככת ולנסות ולנהוג כמותה, להוסיף על הטוב הזה עד כמה שאפשר במצב המחופף הזה.
זה לא תמיד קל, זה אפילו קשה רב הזמן ומנגד אי אפשר לפספס את הנדיבות שאנשים פשוטים מרעיפים עלינו מכל לבם אז בעצם… למה שלא נחזיר באותה נדיבות עבור מי שזקוק לכך? 
זה מה שעבורי לפחות מפשט את הדברים.
אז… עוד פרק במשא / מסע הזה…
אולי מבלבל מעט, אולי קצת עמוס אבל- ככה גם המחשבות שלי וזו הרי מהותו של יומן.
נמשיך למצוא את הטוב, ננסה להתמקד בו.
זה נכון לעכשיו. 

 

יד מרדכי שלי

אני רוצה לחזור הביתה,

אני רוצה לחזור לחדר,

אני רוצה לחזור לחברים,

אני רוצה לחזור לבית ספר שלי, למורים.

 

אני רוצה, אבל האם זה אפשרי?

האם אני יכולה?

האם זה יהיה אותו הבית

שהסתכלתי מהחלון וראיתי פרדסים?

הקיבוץ שבו גדלנו והיינו ילדים,

הבית שלי, איפה שהשארתי את הלב שלי,

את הנשמה שלי.

למדתי להעריך אותו יותר ויותר, כל יום שאני כאן.

אני רוצה לחזור גם עם זה קשה ומסוכן,

אבל אין ריח של פרדסים, אין שם ילדים שמחים,

אין, אין אף אחד חוץ מחיילים וריח של עשן.

 

תודה שאתם שומרים לנו על הבית.

יצירה מקומית

* / איל ענבר

“מי מפחד מהדוב הגדול?”

נשמעו שאגות מבית הספר

הסמוך למקום מגורי הזמני.

“אף אחד” נענו השאגות.

“ואם הוא יבוא?” – “שיבוא!”

“ואם הוא יטרוף?” – “שיטרוף!”

והוא בא וטרף, בסמוך למקום מגורי, לביתי.

והיו שפחדו והיו שלא מהדוב הגדול,

וזה לא היה עוד משחק ילדים.

(השיר נכתב ב17.10.23)

שיר על המצב – מהמלון בחדרה / נעמי ציון

איך הארוחות?
רחוק מהשוחות.
מי עוזב ומי מגיע
זה לא הבית אבל פה רגוע.
השארנו אימה בין שדות
בינתיים מוצאים מה לעשות.
האולם בקומה 2 תוסס ובועט,
חוף הים מהפנט.
הילדים רצים ולומדים
מקווים שהם לא מבינים או יודעים.
טטריס מעליות
חיים בין תרומות,
זאת שגרה מוזרה
אבל זה לא רע.
אין כמו בגדים מהבית
עוד סיבה להרים לחיים.
בין יוזמה, ווטסאפ או פרויקט
מה עוד יש לך לתת.
מתרחקים מאותה שבת
מסתכלים קדימה לאט.
הימים נמרחים,
הנה עבר עוד שבוע
היה יכול להיות הרבה יותר גרוע.

צילום של משה פילברג:

מצד אחד קיר עם שמות הנופלים ביד מרדכי ב48, שלט הכניסה למילה 18 הבונקר של מ. אנילביץ’ במוזיאון, ולמעלה הפגיעה הישירה בגג המוזיאון.

פליטים בארצם: ילדי יד מרדכי מפונים מביתם

ברכות

לשרה גבריאלביץ' וענבר בטלהיים להולדת הבן, אח לעמית ונכד לאנה ורונלדו גבריאלביץ'
לגל וליאור בראל להולדת יובל, אח לשי

*\ חיה מוסק

 

בַּשָּׁעָה הַזֹּאת הַחֲשׁוּכָה,

בֵּין הָאוּדִים הָעֲשֵׁנִים, 

הַנְּשִׁימָה הַחֲרוּכָה 

 

בְּשָׁעָה שֶׁאָבְדוּ הַצֶּלֶם וְהַתֹּם

נֶאֶלְמוּ הַמִּלִּים, 

הֶחֱרִישָׁה הַתְּפִלָּה

 

בְּשָׁעָה הַזֹּאת הָאֲפֵלָה,

גַּם אִם הָעוֹלָם כֻּלּוֹ נִצְבַּע שָׁחֹר,

אֵין לִי תַּכְלִית אַחֶרֶת 

זוּלַת הֱיוֹת הָאוֹר

התחברות לאתר
דילוג לתוכן