בן מזל ורפאל
נולד בסוריה – חלב
בתרפ”ד , 1924
תאריך עליה: 1943
התגורר בחיפה
שרת בפלמ”ח – חטיבת הנגב
יחידה: הגדוד השני – “הנגב הצפוני”
התגייס בנובמבר 1947
נפל בקרב בהגנה על קיבוץ יד מרדכי
בי”ד באייר תש”ח , 23/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: יד מרדכי
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: קיבוץ יד מרדכי
הותיר: שני אחים ושלש אחיות

קורות חיים:
בן רפאל ומזל. נולד ב-1924 בחלב שבסוריה. בגיל 9 יצא עם הוריו לבירות. למד בבית-ספר תלמוד תורה ו”אליאנס”, היה תלמיד מחונן. מחוסר אמצעים הפסיק לימודיו וכשתעודת הצטיינות בידו יצא לעבוד כפקיד בנק. בהשפעת הופעתם של חיילים עברים מארץ-ישראל נמשך אל הארץ ועלה ב-1941 להתערות בה.

אחיו הגדול משך אותו לפעילות ב”הגנה”, והוא הצטרף מיד לפלמ”ח בטבריה, אך לא נקלט בחברה, שוחרר וניסה להסתדר בעבודה בחיפה. מחוסר חברים, עזרה ועידוד, לא הצליח להיקלט גם בחיים האזרחיים. אחיו התגייס לבריגדה ונפצע בלוב. בעקבות הידיעה על פציעת בנו, עבר האב אירוע מוחי וכששמע יעקב על מחלת אביו חזר לבירות ב-1943.אולם ארץ-ישראל כבר נספגה בדמו ושוב לא יכול היה לחיות מחוצה לה. אחרי מות האב עלתה המשפחה ארצה. כשניסה יעקב להצטרף כעבור זמן מה, כשהוא מחופש לערבי, נתפס והוחזר לבירות.

הוא הצליח לחזור ולעלות לארץ רק לאחר הקמת המדינה וסוף-סוף הסתדר בעבודה ובחברה. כשגברו התקפות הערבים בחורף תש”ח, התיצב לשירות העם, וכשהודיע בלשכת הגיוס כי שירת ב-1941 בפלמ”ח, נשלח לחטיבת הנגב.
משהחלה הפלישה המצרית נשלח עם מחלקתו כתגבורת לאנשי יד-מרדכי בהגנה על נקודתם. תפקד כמקשר בין העמדות וכמקלען מעולה על אף המגבלה שבזרועו. נלחם באומץ ובגבורה עד שנפגע בראשו מרסיס פגז, בהתקפת הנגד, מול עמדה מס’ 1. נפל ב-23.5.1948 בו ביום נקבר בקבר אחים ביד-מרדכי וכעבור חמישה חודשים לאחר כיבוש המקום, התבררה זהותו והוא נקבר בשמו המלא.

 

יהי זכרו ברוך

התחברות לאתר
דילוג לתוכן