בן מרים ויוסף
נולד ברוסיה
בי”ח באלול תרע”ה , 28/8/1915
תאריך עליה: 1934
התגורר ביד מרדכי
שרת בפלמ”ח – חטיבת הנגב
נפל בקרב
בי’ באייר תש”ח , 19/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: יד מרדכי
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: קיבוץ יד מרדכי
הותיר: אשה , בן ובת

קורות חיים:
בן יוסף ומרים. נולד ב-28.8.1915 באחד הכפרים שבפלך ווהלין – (אז רוסיה, ובין שתי מלחמות העולם-פולין) למשפחה אמידה. בעודו נער ניקשר לכל עבודות המשק בשדה וברפת. משעברה המשפחה לעיר למד בבית-ספר העברי “תרבות”, אהב את השפה העברית ובימי בגרותו  לימד את חבריו החלוצים את השפה העברית.
 

משנתערער המצב הכלכלי של המשפחה החל בגיל 14 לעבוד בבית-חרושת לזכוכית כדי לעזור לפרנסת הבית. החזיק מעמד בקרב הפועלים האנטישמיים, למרות שבמסתרים סבל רבות מפגיעותיהם בכבודו היהודי והאנושי. כפועל ותיק הצטרף לקן “השומר הצעיר” והלך להכשרה עירונית בלובלין. נודע כפועל טוב בקרב מעבידיו  ושימש כחלוץ בכיבוש מקומות-עבודה על ידי יהודים, המעבידים שלא החשיבו ביותר את החלוצים כפועלים מביאי תועלת. שוכנעו מאיכות ביצועיו,  שמבחינה מעשית כדאי להם להעסיק חלוצים.

משעלה ארצה ב-1939, והוא לקוי בשגרון, הועסק בפלוגתו בנתניה בעגלונות, ומשעלה עם חבריו להתישבות ביד-מרדכי עבד ברפת וברצענות. שם נשא אשה והיה מסור לה מאד. השתדל להקל עליה את מעמסת העבודה, אף כי הוא עצמו היה זקוק להקלות בגלל בריאותו. היה קשור בכל נפשו לשני ילדיו.  היה עקשן במובנה הטוב של המילה, דברים שנראו לו כצודקים – הגן עליהם בתוקף. היה מעורה בחיי הקיבוץ והתעניין בדברים קטנים כגדולים. בשבילו לא היתה חשובה ההחלטה שהתקבלה – אלא ביצועה המדוקדק בזמן.
בהתקרב הסכנה לקיבוצו ולמשפחתו שכח את חולשותיו והתיצב בשער בשורת המגינים. נפגע מפגז מצרי בעמדה מ”ס 9 לפני הכניסה ליד-מרדכי ונפל ביום 19.5.1948. נקבר ביד-מרדכי. זכרו הועלה בספר “יד-מרדכי במערכה”.

 

יהי זכרו ברוך

התחברות לאתר
דילוג לתוכן