בן חוה ודוב
נולד בווהלין רוסיה
בי”ג בחשוון תרע”ד , 13/11/1913
תאריך עליה: 1938
התגורר ביד מרדכי
שרת בפלמ”ח – חטיבת הנגב
נפל בקרב
בי’ באייר תש”ח , 20/5/1948
מקום נפילה: יד מרדכי
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: קיבוץ יד מרדכי
הותיר: אשה, בן ובת

קורות חיים:
בן דוב וחוה. נולד ב-13.11.1913 בדובנו שבווהלין (בין שתי מלחמות העולם – פולין). התחיל ללמוד רוסית מפי מורה פרטי ומגיל 10 ואילך בבית-ספר פולני. הצטיין בשובבות, בהומור וגם בלימודים, בעיקר במתמטיקה. בגיל 15 הצטרף לקן “השומר הצעיר” והתחיל ללמוד עברית. בן 16 התחיל ללמוד חשמלאות ומילא בקן תפקיד של מזכיר. כשנתים הדריך גדוד צעירים והיה מזכיר “החלוץ” המקומי.

בשנת 1933 יצא להכשרה עירונית בחלם ובלובלין ומילא תפקידים במזכירות ובגזברות. היה מטובי הפועלים בעבודות הקשות ונאלץ להפסיק לחצי שנה עקב החלשותו מחמת העבודה הקשה והתזונה הגרועה. השתתף בקורס הדרכה להגנה שנערך על ידי שליחים מהארץ, הצטיין בו והדריך את חברי קיבוצו. זמן קצר אחרי נישואיו העפיל ארצה ב-1938 בשיירה הראשונה של עליה ב’, שהחלה מתארגנת מטעם ה”הסתדרות”, ואחרי שנה באה גם חברתו.

בבואו הצטרף לקיבוץ של תנועתו בנתניה, עבד בפרדסים, הדריך ב”הגנה” ושירת ארבע שנים בנוטרות. במשק הזמני של הקיבוץ בנתניה הצטיין כחצרן בשמירת הסדר. שם נולד בנו. ב-1943 עבר עם הראשונים להתיישבות הקיבוץ בשפלת עזה (מצפה הים, ואחר-כך – יד-מרדכי) ובמשך שנתים היה מפקד המקום, תחת מסוה של קורפורל הנוטרים. גם שם הצטיין כחצרן, ומשהחל הקיבוץ לנטוע את הכרם הראשון ניקשר לענף המטעים, טיפח בחיבה ובהתמסרות כל שתיל. גידל באהבה את בנו ובתו שנולדה ביד-מרדכי. צבי לא נטע רק עצים אלא נטע גם בטחון בלב אחרים. בלב החברים כירסם הספק: “האם נצליח לשווק את הפרי” ? צבי היה תמיד אופטימי: “תראו, עוד נזכה השנה לשווק את הענבים”. היה בונה צעצועים לילדים והם השיבו לו חיבה. שובבותו ועליזותו, בשילוב של בגרות ואחריות, הכניסו חדוה לחברת נוער-ההכשרה לשעבר.

באביב תש”ח עוד הוסיף לעבוד במטעים והשתדל לנטוע בחבריו המפקפקים את אמונתו, שלא לשוא יהיה עמלם. אחרי ימים אחדים החלה ההתקפה המצרית והוא מילא תפקיד כמפקד קטע 2 והצליח לעצור את חיל-השריון של האויב עד שנפגע בעמדתו בפגז מצרי ונפל ביום 19.5.1948. הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות ביד-מרדכי. לאחר מותו הוענקה לו דרגת סגן לפי פקודת מטכ”ל.

 

יהי זכרו ברוך

התחברות לאתר
דילוג לתוכן